دولت جمهوری فدرال آلمان در نظر دارد تا سال 2020 میلادی، شرایط تردد یک میلیون خودرو برقی را در خیابانهای کشورش فراهم کند.
دولت جمهوری فدرال آلمان در نظر دارد تا سال 2020 میلادی، شرایط تردد یک میلیون خودرو برقی را در خیابانهای کشورش فراهم کند.
به گزارش پیمانه به نقل از خبرخودرو ،پس از دریافت دومین گزارش ملی مربوط به توسعه خودروهای برقی در آلمان از سوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که به منظور تحقق (شعار) یک میلیون خودروی برقی در آلمان تا سال 2020 برنامه ریزی شده است، بر ضرورت تخصیص کمکهای دولتی در این ارتباط تاکید شد.
هم اکنون صنعت خودروسازی آلمان نگران این مساله است که در صورت برآورده نشدن مشوقهای دولتی در این زمینه، هدفگذاری اعلام شده به 450 هزار خودرو کاهش یابد.
این گزارش افزود: آنگلا مرکل، در دیدار با صاحبان صنایع و اتحادیه های خودروسازی آلمان گفت: کسب رتبه نخست در صنعت تولید خودروهای برقی در جهان، هدف ماست.
وی با اشاره به اینکه در هدفگذاری های خود برای رونق این صنعت، یک میلیون خودرو تا سال 2020 و شش میلیون خودروی برقی تا سال 2030 میلادی در خیابانهای آلمان را در برنامه اجراء قرار داده ایم، اظهار داشت: برغم این برنامه ریزی اما تاکنون تنها 2300 دستگاه خودروی برقی در آلمان در حال ترددند.
دولت برای تشویق و ترویج این صنعت تصمیم دارد معافیت مالیاتی برای خودروهای برقی را بجای پنج سال به ده سال افزایش دهد.
صدراعظم آلمان با تاکید بر اینکه ورود گسترده به این بازار به چند سالی، زمان نیاز دارد، گفت: ما معتقدیم در این صنعت باید فرصتهای شغلی جدیدی ایجاد شود.
او که برآن است دولتش تا سقف هفده میلیارد یورو در این خصوص سرمایه گذاری کند، وعده داد تا سال 2020 بالغ بر سی هزار فرصت شغلی در آلمان ایجاد شود.
صدراعظم آلمان پس از آنکه دومین گزارش ملی مربوط به توسعه خودروهای برقی در آلمان را دریافت کرد، خاطر نشان کرد: بسته های سیاستی این طرح، پس فردا چهارشنبه در کابینه دولت آلمان مورد تصویب قرار خواهند گرفت.
آنگلا مرکل سپس با اشاره به نقش پیشتاز چین در رقابتهای اقتصادی که آلمان را نیز در عرصه جهانی با این حقیقت روبرو کرده است، اظهار داشت: باید تا سال 2014 میلادی، بازار خودروهای برقی را آماده و مهیا کنیم.
فرانکفورتر روندشاو در ادامه با اعلام اینکه این بازار گسترده برای دوره زمانی سال 2017 هدفگذاری شده است، نوشت: آنچه در این گزارش به آن تاکید شد، آنست که در صورت در نظر نگرفتن مشوقهای اقتصادی برای توسعه صنعت خودروسازی الکتریکی، تنها 450 هزار دستگاه از این وسائل نقلیه موتوری تا سال 2020 میلادی در آلمان، تولید و تحویل خواهند شد.
این گزارش افزود: همان دولت آلمانی که تا پیش از این به رواج سیاستهای یارانه ای در اروپا هشدار می داد، امروز قصد دارد هزینه های پژوهش و تحقیقات خود را دو برابر و تخفیفات مالیاتی را تضمین کند.
قرار است از سی و یکم دسامبر سال 2015 میلادی، سواری ها و وسائل نقلیه عمومی که با باتری های الکتریکی کار می کنند یا انتشار گاز دی اکسید کربنشان زیر پنجاه گرم در کیلومتر است تا ده سال از پرداخت مالیات خودرو معاف شوند.
دولت فدرال آلمان همچنین برآن است انتشار گاز آلاینده دی اکسید کربن در دستکم ده درصد کلیه خودروهای جدید تولید شده در این کشور تا سال 2013 میلادی را به کمتر از پنجاه گرم (در هر کیلومتر) تقلیل دهد.
فیلیپ روسلر، وزیر اقتصاد جدید آلمان در اینباره اظهار داشت: فناوری های آینده نظیر استفاده از خودروهای برقی، دلیل مهمی دال بر این مدعاست که اقتصاد ما، اقتصادی موفق است.
این روزنامه چاپ آلمان به نقل از پتر رامسزائر، وزیر حمل و نقل آلمان هم نوشت: ما به ترکیبی از اقدامات هوشمندانه در این خصوص قائلیم.
در همین حال ماتیاس ویسمان، رئیس اتحادیه صنایع خودروسازی آلمان ضمن تحسین دولت آلمان برای سرمایه گذاری در زمینه ساخت خودروهای برقی گفت: تاکیدات مربوط به تحقیق و توسعه این صنعت، بنیه علمی و اقتصادی آلمان را تقویت و پایدار خواهد کرد.
هم اکنون مشکلات اصلی و عمده رونق صنعت خودروسازی برقی در آلمان فناوری های مربوط به باتری این خودروها و نیز فقدان زیرساختهای مربوط به بارگذاری و اصطلاحا شارژهای ادواری آنهاست.
بنا به گزارش ملی توسعه خودروهای برقی در آلمان تا سال 2014 میلادی باید هفت هزار میله یا ستونک بارگذاری باتری این ماشینها ساخته شود.
با این اوصاف گرد بیلن، عضو هیات مدیره اتحادیه مصرف کنندگان فدرال آلمان ضمن انتقاد از نحوه اجرای این طرح ابراز داشت: نباید خطرهای سرمایه گذاری توسعه این صنعت به دوش مودیان مالیاتی و مصرف کنندگان آلمانی بیفتد.