Follow Us
facebook twitter blog google

متن کامل خبر

رفع مشکلات مربوط به بازیگوشی و بی قراری سگ

فع مشکلات مربوط به بازیگوشی و بی قراری سگ



رفتار های بازیگوشی معمولا در سگهای جوان زیر یک سال دیده می شود. بازی سگ می تواند به رفتاری مخرب و گاهی تهاجمی بدل شود. و یکی از علل آن رفتارهایی است که صاحب سگ به عنوان بازی با حیوان انجام می دهد، مانند اجازۀ گاز گرفتن دست صاحب در زمان نوازش، کشیدن وسایل و اسباب بازیها از دهان سگ، انجام بازیهایی مانند هل دادن و کشتی گرفتن و تحریک سگ برای حمله به افراد و حیوانات دیگه که باعث خشونت در رفتار سگ می شود و چون حیوان از دوران تولگی با چنین شرایط به بازی پرداخته تصور نمی کند رفتاری که انجام می دهد نادرست است و در زمان رشد دندانها این عمل سگ برای صاحب آزار دهنده و غیر قابل کنترل می شود. در برخی از مواقع محدود شدن سگ برای بازی باعث می شود که وقتی فرصتی به سگ دست دهد، انقدر در بازی افراط کند که باعث کلافگی صاحب شود. رفتارهای آزار دهنده ممکن است به صورت دویدن، پریدن، سوار شدن روی مردم و اشیاء بروز کند.
یکی از بدترین کارهایی که ممکن است صاحب سگ در این زمان انجام بدهد، غذا دادن به حیوان است. با این کار سگ گمان می کند به خاطر رفتاری که از خود بروز داده است تشویق شده و بعد از خوردن غذا برای دریافت پاداش بیشتر، دوباره به رفتار خود ادامه می دهد. بنابراین لازم است حتما خوراک را در زمانی که حیوان ساکت و آرام است به سگ داد.
گاهی این مشکل به صورت بی خوابی های شبانه بروز می کند. این مشکل عمدتا در سگها دیده می شود که ساعات طولانی روزها در خانه تنها نگه داشته می شوند. معمولا سگ این بازی را با بیدار کردن صاحب خود برای باز کردن در دستشویی و یا برای خارج شدن از منزل به بهانۀ ادرار و مدفوع شروع می کند. بعد از مدتی حیوان یاد می گیرد که با این بهانه می تواند صاحب خود را بیدار کند و او را برای بازی در خانه و یا قدم زدن به خارج از منزل بکشاند و یا دست کم توجه او را جلب کند.
برای برطرف کردن این مشکل تجویز داروی آرام بخش زیر نظر دکتر دامپزشک قبل از خواب تا زمانی که این عادت از سر سگ بیفتد کمک خوبی خواهد بود.
و روش دیگر محدود کردن سگ در زمان خواب می باشد. در این زمان صاحب نباید توجه ای به ناله و زوزه کشیدن سگ نشان دهد تا سگ بیاموزد که این رفتارش تاثیری روی صاحب نداشته و تکرار این رفتارش نه تنها باعث خروج از محدوده نمی شود، بلکه موجب تنبیه آن با آبپاش نیز می گردد.
صاحبان باید به یاد داشته باشند اگر با این رفتار سگ مقابله نشود بعد از مدتی فیزیولوژی بدن حیوان برای دفع و بازیهای شبانه عادت می کند و به این صورت از سر انداختن این عادت به مراتب سخت تر خواهد شد.
________
سارا رنجبر
ادامه دارد...
__________________
مشاور و مربی رسمی تربیت سگ پرشین پت
رنجبر: 09123595250
چگونگی بازی با سگ



بازی کردن رفتاری عادی و غریزی در پستانداران است و نباید این رفتار را با تنبیه کنترل کرد. بلکه اصل مهم، فراهم کردن امکانات درست بازی کردن برای حیوان است. راه بردن روزانه برای تخلیۀ انرژی یک سگ بالای 5 سال شاید کافی و مناسب باشد اما برای یک توله و یا سگی که در اوج قوای جسمانی قرار دارد کافی نیست و نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارد. بازی به طور ساده می تواند تعقیب یک فریزبی، دنبال کردن و آوردن توپ، اسباب بازی و حتی یک تکه چوب و یا تعقیب و گریزی ساده بین صاحب و سگ باشد.




برای بازی با سگ از اسباب بازیهای مناسب باید استفاده شود. (کلیک کنید)
چنین تمریناتی ممکن است در صورت کوچک بودن جثۀ سگ در داخل منزل، و برای سگهای بزرگ جثه در داخل حیاط و یا فضای باز صورت گیرد.
این بازیها باعث می شوند انرژی سگ به صورت مناسب تخلیه شده و به سلامت روحی و جسمی سگ کمک کند و همچنین از رفتارهای خرابکارانه و لجوجانۀ سگ به طور چشمگیری بکاهد.
موضوع نیاز غریزی سگ به بازی باید قبل از خرید سگ مورد توجه صاحب قرار گیرد. هر نژادی دارای خصوصیات اخلاقی و فعالیت بدنی متفاوتی است، فعالیت بدنی گروهی از نژادها کم و گروهی دیگر زیاد است و این شرایط نژادی حتما باید مورد توجه خریدار قرارگیرد. مثلا فردی که توانایی فعالیت بدنی زیاد را ندارد و یا محیط خانه اش دارای فضای مناسبی برای بازی سگ نیست نمی تواند نژادهایی مانند باکسر، دوبرمن، ژرمن شپرد را خریداری کند.




اگر سگ شما بسیار بازیگوش است و حتی بعد از بازی باز احساس می کنید همچنان دارای انرژی زیادی است بهترین روش برای سرگرمی و تخلیۀ انرژی، همبازی کردن آن با یک سگ هم سن می باشد.




بهترین زمان برای تمرین آموزشهای که به سگ داده شده است، در همین زمان بازی می باشد. صاحب می تواند در حین بازی به سگ فرمانهایی مانند بشین، بمان، بیا و غیره را داده و وقتی سگ فرمانها را انجام داد به جای استفاده از خوراکی به عنوان تشویقی، توپ و یا اسبابی را برای سگ پرتاب کند. این روش به سگ می آموزد که بدون دریافت خوراکی فرمانها را انجام دهد.




سگها ممکن است در حین بازی با صاحب، برای نشان دادن علاقه، هیجان و قدرت خود به طور خفیفی دست و یا پای صاحب را به میان دندانها بگیرند. اما این رفتار ابدا به معنی گاز گرفتن نیست و مشخصه ای برای بیان علاقه به ادامۀ بازی است، سگها این روش را از زمانی که متولد می شوند در کنار توله های دیگر می آموزند و به همین روش با یکدیگر بازی می کنند. در صورتی که صاحب دست خود را با ترس بکشد، سگ احساس قدرت کرده و در آینده از همین حربه در زمانی که کاری مورد علاقه اش نیست استفاده می کند و یا اگر صاحب ترسی به خود راه ندهد و به بازی با سگ ادامه دهد گمان سگ بر این خواهد بود که رفتاری مطابق میل و خوشاینده صاحبش انجام داده و در زمانی که رشد دندانهای حیوان کامل و همچنین قدرت فک نیز بیشتر می شود این بازی باعث آسیب دیدگی جدی صاحب خواهد شد.
برای رفع این رفتار نادرست سگ، صاحب باید از همان دوران تولگی برخوردی جدی در مقابل سگ از خود نشان دهد.
زمانی که سگ دست را برای بازی در دهان گرفت باید بلافاصله با یک تنبیه ساده و سریع صاحب در مقابل این رفتار سگ واکنش نشان دهد. معمولا یکبار داد زدن همراه با اسم سگ و پاشیدن آب به صورت حیوان کفایت می کند.
_______
سارا رنجبر
__________________
مشاور و مربی رسمی تربیت سگ پرشین پت
رنجبر: 09123595250
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.
نظرات کاربران
  • 10
    سلام خانم رنجبر
    من یه سگ میکس ژرمن بلژین دارم از سه ماهگی تو یه اتاق تاریک بوده بعصی موقع بیرون نیوردنش الان که 7 یا 8 ماهش هست اصلا بگیر نیست الان فقط بازیگوشه شبا تا صدای میشنو زیاد صدا می کنه انا بکیر نیست بازیگوشه
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
کاربران با این تگها این مقاله را پیدا کرده اند :
dram film izle