Follow Us
facebook twitter blog google

متن کامل خبر

خرس های سیاه در بهار بیدار می شوند؟

یا
خواب زمستانی خرس های ایران؛ داستان یا واقعیت علمی
 

 

 

 بزرگنمایی
سبز پرس – گروه محیط طبیعی: مردم محلی در استان کرمان می گویند که خرس های سیاه در منطقه «بحر آسمان» این استان به خواب زمستانی فرو می روند و در اواخر اسفند دوباره فعال می شوند. اما هنوز مستندهای علمی در این مورد وجود ندارد و مسئله خواب زمستانی در خرس های سیاه ایران با تردید روبرو است.

    به گزارش سبزپرس، اهالی روستاهای منطقه «ده بکری» بم می گویند از اواخر اسفندماه خرس های سیاه  در ارتفاعات منطقه مشاهده می شوند. خرس ها معمولا در مناطقی خواب زمستانی دارند که در فصل سرد سال شرایط سخت آب و هوایی بر طبیعت حاکم است و غذاي كافي برای تغذيه آنها در دسترس نيست. به نظر می رسد که مناطق کوهستانی منطقه به دلیل شرايط زيستگاهي متفاوت نسبت به ساير زيستگاه هاي اين گونه در ايران شرایط خواب زمستانی را برای خرس ها فراهم می کند.

    با وجود اینکه طبق اطلاعات اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) خرس های سیاه ایران در رده شدیداً در معرض خطر (CR) قرار گرفته اند، اطلاعاتی کمی از نحوه زندگی آنها در دست است. 

    با وجود مطالعات پراکنده در سالهای مختلف، هنوز اطلاعاتی کامل از نحوه زندگی آنها در ایران به دست نیامده و از همین رو زمان دقیق شروع و پایان خواب زمستانی خرس های ایران به ثبت نرسیده است. با این حال کارشناسان احتمال می دهند خرس های سیاه در هرمزگان و سیستان بلوچستان  مدت زمان كمتري به خواب زمستانی بروند. به گفته کارشناسان اثبات این موضوع نیازبه جمع آوری اطلاعات از مردم محلی با پرسشنامه یا مصاحبه و ثبت نمایه خرس ها مثل سرگین و ردپا در فصول مختلف سال دارد.

    علاوه بر این هنوز مطالعات ژنتیکی برای برآورد تراکم جمعیت خرس ها و نصب ردياب هاي راديويي و ماهواره اي بر روی یک خرس سیاه به منظور مشخص کردن مسیرهای مهاجرت و تعیین گستره خانگی و یا مطلوب بودن وضعیت زیستگاه  اين گونه در ايران انجام نشده است. 

   خرس سیاه همانطور که از نام آن پیداست، به رنگ سیاه است و با علامت V  شکل به رنگ سفید برروی سینه اش از دیگر گونه خرس در ایران یا همان خرس قهوه ای متمایز می شود. بر خلاف خرس های قهوه ای که در شمال و غرب ایران زندگی می کنند، محدوده پراکنش خرس های سیاه، به جنوب شرقی ایران و قسمت هایی از استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان محدود می شود. خرس های سیاه ایران، غربی ترین جمعیت گونه خرس سیاه آسیایی هستند.

    در فصل زمستان، زمانی كه سطح زمین از برف پوشیده می شود، به دلیل آنکه یافتن غذا برای بسیاری از جانداران، با مشکل روبرو می شود، برخی جانوران چند ماه از سال را به خواب می روند که به خواب زمستانی مشهور است. خواب زمستانی نوعی سازگاری در جانوران برای تطبیق با شرایط سخت محیطی محسوب می شود.

    در صورتی که این جانوران به خواب زمستانی نروند، احتمالاً به علت عدم دسترسی به مواد غذایی و یا به دلیل سرمای سخت زمستان از بین خواهند رفت.

The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
dram film izle