Follow Us
facebook twitter blog google

متن کامل خبر

ساخت نيروگاه هيبريد بادي - خورشيدي 50 کيلووات در کشور

ساخت نيروگاه هيبريد بادي - خورشيدي 50 کيلووات در کشور

وحيد لطفي، مدير مرکز خدمات تخصصي انرژي‌هاي نو جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي و مجري طرح در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: اين نيروگاه هيبريدي (بادي - خورشيدي) توانايي توليد 50 کيلووات برق در روز را دارد به گونه‌اي که مي‌تواند در هر ساعت، هشت کيلووات انرژي خورشيدي و 7.5 کيلووات انرژي بادي توليد کند.
وي با بيان اين‌که توانايي طراحي و ساخت نيروگاه هيبريدي (بادي - خورشيدي) 300 کيلوواتي در جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي وجود دارد، تصريح کرد:‌ اين نيروگاه 50 کيلوواتي به سفارش پايانه‌هاي نفتي خارک ساخته شده و از آنجا که هر خانوار روستايي حداکثر4.5 کيلووات در روز برق مصرف مي‌کند براي روستاهاي زير 20 خانوار مناسب است.
لطفي با اشاره به اينکه بازده توليد انرژي سالانه در اين نيروگاه هيبريدي 22 درصد است، افزود: اين نيروگاه هيبريدي (بادي - خورشيدي) مي تواند در مناطق بادخيزي مانند بينالود، منجيل، زاهدان، کرمان، سواحل درياي خزر، عمان و خليج فارس، سهند تبريز و ... و مناطق گرم و خشک مانند قم، اراک، سمنان و ديگر مناطق کويري کشور مورد استفاده قرار گيرد به گونه‌اي که اگر منطقه‌يي بادخيز نباشد مي‌توان ميزان استفاده از منبع انرژي خورشيدي را افزايش داد و در صورت کم بودن انرژي خورشيدي در منطقه مي‌توان از انرژي بادي استفاده کرد.
مدير مرکز خدمات تخصصي انرژي‌هاي نو جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي در رابطه با پتانسيل‌هاي بادي و خورشيدي مناطق مختلف کشور خاطر نشان کرد: در تمام مناطق ايران حداقل شش ساعت در روز مي‌توان از انرژي خورشيدي استفاده کرد و حداقل سرعت باد در مناطق مختلف کشور 2 متر بر ثانيه است اين درحالي است که هزينه بهره‌برداري از انرژي خورشيدي 5 دلار به ازاي هر وات و يک دلار براي هر وات انرژي بادي است.
وي در خصوص مشخصات فني اين نيروگاه تصريح کرد: اين نيروگاه داراي 36 پنل خورشيدي از نوع پلي کريستال بوده که در 12 فريم قرار دارد و هر پنل، توانايي توليد 350 وات برق در ساعت را دارد. همچنين توربين بادي استفاده شده در اين نيروگاه از نوع عمودي و با توان 7.5 کيلووات است که داراي خروجي برق سه فاز است.
لطفي اضافه کرد:‌اين نيروگاه داراي يک سيستم کنترل به صورت اتوماتيک و دستي بوده که مي‌تواند در هر حالت که امکان استفاده از منبع انرژي خورشيدي يا بادي و يا هر دو در منطقه‌ي مورد نظر وجود داشته باشد نيروگاه را براي استفاده از آن کنترل و تنظيم کند.
همچنين اين نيروگاه داراي يک شارژ کنترلر و اينورتر DC به AC با توان 7.5 کيلو وات است.
وي با بيان اين‌که اين نيروگاه توانايي ذخيره انرژي خورشيدي و بادي توليد شده را در بانک باتري خود دارد به ايسنا گفت: اين نيروگاه قادر است در نبود باد و نور خورشيد تا 15 ساعت انرژي الکتريکي مورد نياز مصرف‌کننده را تامين کند.
دکتر احمد فرشبافيان، رييس جهاد دانشگاهي استان آذربايجان شرقي در اين خصوص به خبرنگار ايسنا گفت: اين نيروگاه هيبريدي (بادي - خورشيدي) که توان توليد 50 کيلووات برق را در روز دارد براي روستاهاي کمتر از 20 خانوار مناسب است و مي‌تواند تمام انرژي الکتريکي آن‌ها را در طول روز تامين کند.
وي با بيان اين‌که اين طرح براي توليد برق الکتريکي به کمک منبع انرژي تجديدپذير و از نوع بادي و خورشيدي به کار مي‌رود، تصريح کرد: براي انتقال برق به صورت کابلي به ازاي هر روستا حدود يک ميليارد تومان هزينه صرف مي‌شود اما هزينه نيروگاه هيبريدي از مرحله طراحي و ساخت تا نصب کمتر از يک سوم آن مي‌شود و اين در حالي است که اين نيروگاه داراي ويژگي‌هايي مانند توليد انرژي پاک، نگهداري ارزان و راحت نسبت به نيروگاه‌ها و تعمير و سرويس‌دهي آسان است.
وي با اشاره به اين که پنل‌هاي خورشيدي و توربين‌هاي بادي اين نيروگاه خريداري شده است، ‌خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمامي دانش فني توليد تجهيزات اين نيروگاه از طريق مهندسي معکوس توسط متخصصان جهاددانشگاهي اين استان به دست آمده و درصدديم که در ساخت نمونه‌هاي ديگر مورد استفاده قرار گيرد.
فرشبافيان با بيان اين‌که توانايي توليد نيروگاه‌هاي هيبريدي (بادي - خورشيدي) از 50 کيلووات تا دو مگاوات در جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي وجود دارد، اذعان کرد: پروپوزال اين طرح به سفارش مديريت پژوهشي پايانه‌هاي نفتي جزيره خارک از خرداد ماه سال گذشته نوشته شد و مراحل عملياتي آن در آبان ماه آغاز و تا پايان اسفند ماه سال گذشته به پايان رسيد و در حال حاضر با بارگيري آن در حال رسيدن به مقصد و نصب در جزيره خارک است.
گفتني‌ است، اين طرح از دستاوردهاي فناوري برگزيده ارائه شده در نمايشگاه همت مضاعف، کار مضاعف بود که در اسفند ماه سال گذشته مورد بازديد مقام معظم رهبري قرار گرفت.

انتهای خبر // www.iren.ir // ایرن
 
The underlying connection was closed: Could not establish trust relationship for the SSL/TLS secure channel.
نظرات کاربران
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
dram film izle