Follow Us
facebook twitter blog google

متن کامل خبر

10 کرم زیبا اما سمی و خطرناک

تاریخ ایجاد جمعه 30 اردیبهشت 1390
 تعدادمشاهده  16152 بازگشت

10 کرم زیبا اما سمی و خطرناک






10. کرم خاردار حلزونی درخت بلوط (The Spiny Oak Slug Caterpillar)

Resigzed Image Click this bar to view the full image.



کرم خاردار حلزونی ظاهری بسیار جذاب و زیبا دارد ولی به هیچ عنوان مخلوقی نیست که شما بخواهید آن را بر روی دستان خود قرار دهید. این جاندار مراحل مختلفی از رشد و تکامل را در طول زندگی خود تجربه میکند. این حیوان دارای زواید خاردار متعددی در پشت و پهلوی خود است که به غده های سمی متصل است. این خارها را خارهای «کالتراپ» (calltrop) مینامند زیرا شباهت زیادی با یکی از سلاح های باستانی استفاده شده توسط ارتش روم است. این خارها میتوانند تنها با یک تماس کوچک موجب ایجاد درد زیاد و ایجاد جوش های دردناک بر روی سطح پوست شوند. این کرم را معمولا میتوان بر روی درخت های بلوط، بید مجنون و هر درخت برگریز دیگری مشاهده کرد.









9. کرم پروانه بنگر (The lo Moth Caterpillar)

Resigzed Image Click this bar to view the full image.



این کرم ها ظاهر بسیار جذاب و دوست داشتنی دارند و به تدریج در طی مراحل رشد خود از رنگ نارنجی به سبز روشن تغییر رنگ میدهد و در طول همین پروسه، موهای خارمانندی بر روی بدن این حیوان رشد میکند. این ظاهر جالب مسلما بسیاری افراد را تحریک به لمس کردن این کرم خواهد کرد که البته با اولین برخورد تماسی، مقداری سم از همین موهای خاردار آزاد شده و درد شدیدی را در مصدوم به وجود می آورد. غذای مورد علاقه این کرم ها در گل های سرخ یافت میشود بنابراین مراقب گل های سرخ حیات منزل خود باشید.
 

. کرم پروانه کولی (The Gypsy Moth Caterpillar)

 

Resigzed Image Click this bar to view the full image.




کرم پروانه کولی یک کرم با موهایی بلند و بدنی رنگارنگ است. در ابتدا این حیوان فقط در اروپا و آسیا یافت میشد اما از ابتدای قرن نوزدهم با راهیابی به آمریکای شمالی، مناطق وسیعی از جهان را به تسخیر خود در آورده است. این کرم ها در واقع در فهرست سمی ترین کرم های جهان قرار ندارند و دلیل اصلی قرار داشتن آنها در فهرست ما، این است که موهای بلند روی بدن آنها موجبات ایجاد درد شدید و آماس پوستی را خصوصا برای افرادی که پوست های حساسی دارند فراهم میکند.





7. کرم کلاله درخت گردوی آمریکایی (The Hickory Tussock Caterpillar)

 

Resigzed Image Click this bar to view the full image.




کرم کلاله درخت گردو که به غایت زیبا و جذاب است، یکی از کرم هایی است که بهتر است در لمس کردن آن به شدت خودداری کنید. این کرم ها میتوانند موارد شیمیایی مورد نیاز خود برای استفاده به عنوان سپر حفاظتی را از طریق گیاهانی که از آن تغذیه میکنند تامین کرده و یک سیستم دفاعی بسیار کارامد را برای خود به وجود آورند. در پی برخورد پوست انسان با بدن این کرم، درد زیادی همراه با خارش های پی در پی به وجود می آید و در نهایت منجر به ایجاد جوش هایی میشود که ظاهر ناخوشایندی دارند و خارش زیادی را در همان ناحیه برای مدت چند روز ایجاد میکند.

 

بخش سوم





6. کرم پروانه مونارک (The Monarch Caterpillar)

Resigzed Image Click this bar to view the full image.



یکی از زیباترین و باشکوه ترین پروانه های جهان، «پروانه مونارک» (Monarch Butterfly) است و کرم این پروانه نیز تقریبا به همان زیبایی است. رنگ بدن این کرم ها براق است و خطوط سیاه و زرد و قرمز روی بدن، نشان دهنده یک هشدار جدی برای سایر جانداران است که از خطرات احتمالی این کرم بر حذر باشند. برخلاف ظاهر پر زرق و برق و هشدار دهنده ای که این کرم ها دارند، در واقع با لمس برای انسان خطری ایجاد نمیکنند. البته آنها میتوانند بر اثر خوردن برخی گیاهان به شدت سمی شوند.






5. کرم زهردار گل سرخ (The Stinging Rose Caterpillar)

Resigzed Image Click this bar to view the full image.



کرم زهردار گل سرخ بدون شک یکی از رنگارنگ ترین و جذاب ترین کرم های پروانه در سراسر جهان است. مشخصه اصلی این کرم ها داشتن چندین جفت تیغ زبر و بلند در دو سمت بدن است که شباهت زیادی به شاخ دارد. همانطور که از نام این کرم ها میتوان حدس زد، این تیغ ها دارای مقدار قابل توجهی سم هستند که میتواند عواقب دردناکی را برای هر فردی که با آنها تماس پیدا کنید ایجاد کنند. این غول های کوچک را میتوان در درختان سیب، بلوط (oak)، چنار (sycamore)، زغال اخته (dogwood) و همینطور بوته های رز پیدا کرد بنابراین همواره در هنگام لمس کردن این گیاهان دقت کنید.

 

 

بخش چهارم





4. کرم پروانه سینیبار (The Cinnibar Moth Caterpillar)

Resigzed Image Click this bar to view the full image.



«کرم پروانه سینیبار» برای مهاجمانی که قصد خوردن این موجود را دارند مزه تند و تلخی دارد که آن را به طعمه ای غیر قابل خوردن برای صیادان بدل کرده است و رنگ های هشدار دهنده بدن نیز کاملا گویای این امر است که بهتر است شکارچیان، فکر خوردن آن را از سر بیرون کنند. تمام سطح بدن این کرم پوشیده از موهای کوتاهی است که در برخورد با پوست، ایجاد سوزش شدید میکند. این سوزش به دلیل وجود مواد شیمایی است که توسط اولین تماس منتقل میشوند و میتواند مشکلات سلامتی را نیز در انسان ها منجر شود. البته ایجاد جوش در محل به ندرت پیش می آید. با این وجود مشکلاتی نظیر «آسم آتوپیک» (atopic asthma)، «ورم غضروفی یا استخوانی» (osteochondritis)، «ناتوانی کلیوی» (renal failure)، «ورم پوستی» (dermatitis) و «خون ریزی» (haemorrage) همگی از مشکلاتی هستند که به وسیله این کرم ها سابقه ایجاد داشته اند بنابراین هر فردی باید به دقت در برخورد با آنها رفتار کند.





3. کرم دخترک (The Puss Caterpillar)

Resigzed Image Click this bar to view the full image.



«کرم دخترک» یا «حلزون پشمالو» (woolly slug) سمی ترین نوع کرم های پروانه در ایالات متحده به شمار میرود. این هیولاهای کوچک، اسید خود را توسط تیغ هایی که در سرتاسر بدن دارند به هر مهاجمی که با آنها تماس پیدا کند تزریق میکنند. این ماده در برخورد با پوست انسان، بیشترین میزان واکنش را در پی خواهد داشت. با توجه به اینکه ظاهر این کرم ها ممکن است با گلوله های پشمی اشتباه گرفته شود، بسیاری از مردم آنها را برمیدارند و در همین برخورد کوتاه، درد زیادی را متحمل خواهند شد. این کوچولوهای خزنده در درختان مرکبات (citrus)، نارون سرخ (elms) و بلوط (oaks) و بسیاری از گیاهان باغچه ای دیگر یافت میشوند بنابراین همواره چشمانتان را باز نگاه دارید.







2. کرم پشت زینی (The Saddleback Caterpillar)


Resigzed Image Click this bar to view the full image.



کرم های پشت زینی به واقع یکی از کرم هایی هستند که میتوانند در اثر تماس، برای انسان بسیار مضر باشند. تیغ های سفتی که بر روی بدن آنها قرار دارد به غدد سمی متصل است و حتی در صورتی که شخصی به شکل غیرعمدی آنها را لمس کند خاصیت کاملا تهاجمی و سمی خود را بروز میدهند. هرگونه تماس با این تیغ ها، فورا منجر به ورم آن قسمت ها و ایجاد جوش و حالت تهوع در فرد خواهد شد. این مخلوقات خطرناک علاقه زیادی به گیاهان ترش (hibiscus) و نخل (palm) دارند.





1. کرم پناهگاه کیسه ای (The Bag Shelter Caterpiller)

Resigzed Image Click this bar to view the full image.



کرم های پناهگاه کیسه ای به گروه کرم های «گروهی» (processionary) تعلق دارند که خطرناک ترین گروه از کرم های پروانه هستند و به هیچ عنوان نباید آنها را لمس کرد. لارو ها در داخل کیسه ای قهوه ای رنگی که از ابریشم است قرار میگیرند و در طول شب برای خوردن غذا خارج شده و از گیاهان گوشتالو تغذیه میکنند.

در زمان حرکت بین گیاهان یا درختان، این کیسه کاملا از قسمت سر به ته حرکت میکند و شکل گروهی (procession) را پدید می آورند که نشان دهنده علت نامگذاری این گروه از کرم هاست. سمی که این کرم ها تولید میکنند بسیار خطرناک است و گزش توسط این کرم ها در ونزوئلا و در جنوب برزیل از مشکلات جدی سلامتی افراد به شمار میرود.

افراد بدشانسی که سابقه برخورد فیزیکی با این موجودات را داشته اند درد زیادی را تحمل کرده اند زیرا این برخورد منجر به خونریزی داخلی و به طور همزمان خونریزی خارجی میشود و سم آنها دارای خاصیت ضد انعقاد (anti-coagulant) بسیار بالایی است. این کرم های زیبا از خود به وسیله موهای زبری که به غدد سمی متصل است دفاع میکنند. سم موجود در بدن آنها به اندازه ای است که به سادگی میتوانند یک انسان را به خونریزی هایی بیاندازند که به سرعت منجر به مرگ شود.



مترجم : محمد مسعود کشوری
منبع : environmentalgraffiti.com

به اشتراک گذاشتن
facebook    twitter    balatarin    cloob    Donbaleh    viwio
تگ ها :
تگ های بیشتر : جالب (431) - جنگل (115) - ساله (234) - تصویر (308) - تشخیص (121) - راز (115) - محيط (103) - طبیعی (117) - زیست (215) - بین (158)

تفاوت های زنبور (Wasp) و زنبور عسل (Bee) رتیل هاtarantula(ترجمه)
◄ پروانه ها را بیشتر بشناسیم
◄ شگرد مورچه های جوان در مواجه شدن با دشمنان
◄ کندوسازی زنبورهای شهرنشین با پلاستیک
◄ حشره ای عجیب به نام شپشه زرافه
◄ زنبور های با شخصیت
◄ لحظه‌ فرو کردن نیش حشرات
◄ تفاوت میان حشرات و عنکبوت ها
◄ مرسی زنبور عسل !
◄ عنکبوت برقی !
◄ عکاسی از حشرات
dram film izle