Follow Us
facebook twitter blog google

متن کامل خبر

استاندارد fci در ده نژاد بزرگ سگ ژرمن شفرد

مقالات اموزشی گربه

 


ژرمن شفرد ( سگ گله آلمانی) یکی از قدیمی ترین نژاد های اروپایی وارد شده به کشور میباشد. توانایی و قابلیت های این نژاد سبب گردیده تا بیش از سایر نژادها مشهور و مورد توجه قرار گیرد. آموزش پذیری فوق العاده این سگ ها دلیلی است بر حضور آن در همه اموری که در آن به خدمات این حیوان نیاز است.تمامی این عوامل همراه با سابقه طولانی حضور آن در نواحی مختلف کشور سبب گردیده تا آن را به عنوان سگی کارامد و مفید و نگهبانی عالی بشناسیم .
سابقه طولانی حضور این سگها در کشور و فقدان مراکز نظارتی به همراه عدم وجود کتابهای مختلف نژاد شناسی سبب گردیده بطوریکه در سالهای گذشته بندرت سگی با صفات لازم نژادی مشاهده میگردید ولی امروزه که اطلاعات بیشتری در دسترس مردم واقع گردیده و سگهای اصیل و خالصی از این نژاد به کشور وارد میگردد افزایش جمیعت آن مشخص و پروش دهندگان سعی در حفظ اصالت نژادی آنها و تولید و پرورش توله های خالص دارند.
در زمان جدایی دو آلمان شرقی و غربی سگهاب نگهبان دبوار برلین در سمت آلمان غربی ژرمن شپرد بوده و موسسات نظارتی آلمان غربی سعی در افزایش شیب ناحیه کمر این سگها داشته اند که به مرور سبب بروز مشکلات حرکتی و افزایش دیس پلازی گردیده است بطوریکه صرفه نظر از تعصبات حرفه ای در کار پرورش آن چندان مورد رضایت مردم نبوده و با فروپاشی دیوار برلین و یکپارچگی آلمان شرقی و غربی، مردم آلمان غربی سگهای خود را با سگهای المان شرقی جفت مینمودند تا رضایت بیشتری از توله های تولید شده داشته باشند.
آنچه در خصوص سگهای این نژاد دارای اهمیت است وجود تیپ های مختلف آن است که کمتر مورد توجه واقع میگردد. برخی تیپ های این نژاد عبارتند از :
1 . ژرمن شفرد تیپ آلمان غربی
2. ژرمن شفرد تیپ آلمان شرقی
3. ژرمن شفرد تیپ آمریکایی
4.ژرمن شفرد تیپ چکسلواکی
5. ژرمن شفرد سفید
6. ژرمن شفرد مو بلند

امروزه در ایران تیپ مو بلند آن در برخی موارد، با سگهای بلژین شفرد( مالینو- ترورن) اشتباه گرفته میشوند که با دقت در ظاهر حیوان و اطلاع از استانداردهای ان کاملا مشخص میباشد. در آلمان سگهای ژرمن شفرد مو بلند که بلندی موهای آنها از حد استاندارد بیشتر باشد حق شرکت در نمایشگاههای سگ را ندارند و فاقد استاندارد لازم شمرده میشوند ولی موسسات بخصوصی در مورد سگهای ژرمن شفرد مو بلند وجود دارد که مسئول ثبت واریته های مو بلند هستند. هم چنین موسسات دیگری در خصوص ثبت سگهای ژرمن شفرد سفید و دیگر انواع وجود دارد که به شکل اختصاصی مسئول ثبت و شناسایی سگهای ژرمن شفرد از تیپ های گوناگون میباشند.
سگهای ژرمن شفرد از جمله سگهایی هستند که میتوان مراکز بزرگ پرورش آن را در ایران مهیا ساخت و از این طریق سگهای مورد نیاز مراکز نظامی و انتظامی و هم چنین سگهای اشخاص حقیقی و علاقمندان را در اختیار گذاشت.



استاندارد ژرمن شفرد
کشور منشا: آلمان
شماره استاندارد FCI: 166
نوع بهره دهی: چند منظوره و با استعداد لازم برای کارهای مختلف، مراقبت از گله، نگهبانی و سگ کار
تقسیم بندی FCI:
گروه اول سگهای گله گاو و گوسفند- بخش اول سگ گله گوسفند



مختصری از تاریخچه:
طبق یک مصوبه رسمی، انجمن سگهای ژرمن با نشست در اگزبورگ به عنوان یک ژرمن کنل کلاب و به عنوان پایه گذار انجمن نژاد، مسئول ثبت استاندارد سگهای ژرمن شفرد میباشد. این استانداردها در اولین نشست اعضای
انجن در فرانکفورت در 20 سپتامبر 1988 بر اساس پیشنهادات ارائه شده توسط ون استفانیت و ا-مایر تدوین گردیده است. اصلاحیه هایی در مورد استاندارد های این نژاد در طول ششمین نشست اعضا در 28 جولای 1901 و در بیست و سومین نشست اعضا در راین / کلن در 17 سپتامبر 1909 ، پنجم سپتامبر 1930 و 25 مارس 1961 به عمل آمده است. این استانداردها توسط اتحادیه جهانی سگهای ژرمن شفرد در 30 اگوست 1976، بازبینی و تصویب گردید و مجددا پس از بازبینی و فهرست بندی در بیست و سوم و بیست و چهارم مارس 1991 مورد تصویب رییس شورا و کمیته مشاور قرار گرفته است.
در سال 1899 پس از پایه گذاری انجمن ژرمن شفرد تولید هدفمند این نژاد آغاز گردید. ژرمن شفرد سگ نواحی مرکزی و جنوب آلمان است و در این نواحی به شکل سگ گله تکامل یافته ئ هدف نهایی این انجمن تولید سگس مناسب برای کارهای سخت بوده که برای دستیابی به این هدف و استاندارد مناسب؛ پرورش این نژاد با تاکید بر ساختار فیزیکی درست و خصوصیات و خلق و خوی مناسب و بی نقص در دستور کار قرار گرفته است.



خصوصیات عمومی:
ژرمن شفرد سگی با جثه متوسط، کمی کشیده و طویل، قوی و با ساختار عضلانی مناسب و استخوان بندی خشک و محکم در کل ساختمان بدنی است.


رفتار – خلق و خو:

ژرمن شفرد سگی متعادل و آرام، با اعصابی قوی و دارای اعتماد به نفس است. سگهای این نژاد دارای طبیعتی خوب و آرام بوده، حواسی جمع و تربیت پذیری عالی دارند.سگ های این نژاد میبایست پر جرات، ستیزه جو و پرطاقت بوده و در عین حال به عنوان همدمی مناسب قابلیت گله داری و نگهبانی را دارا باشند.


سر:

گوه ای شکل و در تناسب با بدن، طول سر تقریبا 40 درصد ارتفاع تا جدوگاه است و میباید فاقد زمختی بوده و خیلی طویل نباشد. ظاهر عمومی سر خشک و تمیز و فاطله بین دو گوش نسبتا عریض است. پیشانی در نمای جلو جانبی کمی گرد و بدون هر گونه شیار و یا فقط یک شیار میانی کم عمق دارد. نسبت ناحیه جمجمه به ناحیه صورت 50 به 50 است و وسعت پهنای جمجمه تقریبا با طول آن مطابقت دارد. در مشاهده از بالا جمجمه بتدریج از سمت گوشها به طرف پل بینی باریک شده و بتدریج با شیب ملایمی به شکل گوه به طرف جلوی صورت امتداد می یابد و این شیب به شکل ناگهانی قطع نمیشود.
فکهای بالا و پایین قویا تکامل یافته اند. پل بینی مستقیم و وجود هرگونه فرو رفتگی یا خمیدگی در آن نامطلوب شمرده میشود. لبها محکم و سفت بوده و معمولا به رنگ مشکی دیده میشوند.



بینی :
باید سیاه رنگ باشد.


دندان ها :
دندان ها می باست قوی و سالم بوده و مطابق فرمول دندانی کامل باشند (24 عدد). دندانها قیچی مانند هستند. به عبارتی دندان ها ثنایا میبایست مانند لبه قیچی به همدیگر برخورد نمایند بنابراین دندان های پیش فک بالا و فک پایین به شکل قیچی روی هم می افتند. در صورتیکه سطح تماس دندان های پیش، بیش از حد به جلو یا عقب ۀمده باشد یک اختلال تلقی میشود. وجود فضاهای بین دندانی خیلی زیاد هم نوعی اختلال قلمداد میگردد. قرار نگرفتن دندان های ثنایا در یک خط مستقیم از دیگر اختلالات دندان ها در این نژاد است. استخوان های فک لازم است قویا تکامل یافته بوده و دندان ها بطور محکم در راستای کمان دندانی در فک قرار گرفته باشند.


چشم ها :

متوسط و بادامی با شیب ملایم ولی حالت بیرون زدگی ندارند. چشمانی که چندان نافذ نباشند نامطلوب بوده و روی قیافه سگ اثر منفی میگذارد.


گوشها :

ژرمن شفرد گوشهایی افراشته و با اندازه ای متوسط دارد که به شکل عمودی حکل میگردد نوک گوشهای دو طرف هم کشیده شده باشده باشند) گوشها به تدریج از سمت پایه به طرف نوک باریکتر میشوند و لاله گوش به سمت جلو باز میگردد.
گوشهای نیمه افتاده یا آویزان را میبایست نوعی تلقی نمود. گوشهایی که در زمان حرکت یا استراحت به طرف عقب قرار میگیرند را نباید خطا به حساب آورد.


گردن :

گردن میبایست قوی و دارای ساختاری عضلانی بوده و فاقد آویزه زیر گلو باشد. زاویه گردن نسبت به بدن ( با سطح افق) تقریبا 45 درجه است.


بدن :

در امتداد خط پشتی هیچ گونه شکستگی و فرو رفتگی قابل رویتی نبایدمشاهده گردد. خط پشتی از سر و گردن تا روی جدوگاه بر روی پشت بتدریج با شیب ملایمی نسیت به خط افق ادامه یافته و به سوی کپل بتدریج مایل میشود.
ناحیه پشت محکم، قوی و با ساختار عضلانی و مناسب است. کمر پهن و محکم و تکامل یافته و دارای ساختار عضلانی خوبی است.
کپل میبایست طویل بوده و نسبت به خط افق کمی شیب یا افتادگی داشته باشد. ( حدود 23 درجه ) و بدون هیچ گونه برجستگی با فرو رفتگی بوده و به شکل مناسبی به دم پیوند خورده باشد.


سینه:

نسبتا عریض، زیر سینه تا حد ممکن طویل و توسعه یافته ، عمق سینه می بایست 45 تا 48 درصد ارافع بدن تا جدوگاه باشد. دنده ها دارای قدرت فنریت( ارتجاعی ) متوسطی هستند و دنده های میله ای (گرد و استوانه ای شکل ) یا خیلی بلند را میبایست نوعی خطا و نقص تلقی نمود.


دم :

حداقل به مفصل خرگوشی میرسد اما نه آن قدر بلند که تا وصط متاتارس ادامه داشته باشد. زیر دم موهای بلند تری وجود دارد و بصورت آویزان با کمی خمیدگی حمل میشود. در زمان حرکت یا تحریک، دم افراشته شده و به سمت بالا حمل میگردد ولی هرگز بالاتر از خط افق دیده نمیشود. جراحی های اصلاحی روی دم ممنوع است.

اندامها

اندامهای حرکتی قدامی

در مشاهده از هر طرف پاهای قدامی صاف و مستقیم و در نگاه از جلو کاملا موازی هم هستند. تیغه شانی ای و بالای زانو از نظر طول مساوی هم و با ساختار عضلانی و محکم به تنه چسبیده اند زاویه بین تیغ شانه و قسمت بالای بازو در شرایط ایده ال 90 درجه بوده اما عمدتا بیشتر از 110 درجه میباشد. در حالت ایستاده و حرکت، بازوها نباید به داخل یا به خارج چرخیده باشند.
در مشاهده از هر طرف، جلو بازو مستقیم و کاملا موازی با هم و عضلانی بوده و طول پاسترن حدود یک سوم جلو بازو و زاویه بین آنها حدود 20 تا 22 درجه میباشد. یک پاسترن ضیعف ( زاویه بیش از 22 درجه) یا یک پاسترن پر شیب ( با زاویه کمتر از 20 درجه) بر کارایی مناسب سگ اثر داشته بخصوص روی استقامت و پایداری حیوانات بسیار موثر است.
پنجه های قدامی : گرد و محکم، با انگشتانی خمیده و بالشتک هایی سفت و محکم اما غیر شکننده، ناخن ها محکم، قوی، خمیده و تیره.

اندام حرکتی خلفی
اندامهای خلفی در سگهای ژرمن شفرد قدری به عقب کشیده شده و اگر از پشت به حیوان نگاه شود اندامها باهم موازی هستند. نواحی بالا و پایین زانو هم طول و زاویه بین این دو حدود 120 درجه میباشد. زانوها بسیار قوی و رانها عضلانی هستند. مفاصل خرگوشی قوی و محکم و متاتارس به شکل عمود زیر مفصل خرگوشی قرار میگیرد.

پنجه های خلفی : متراکم، کمی خمیده و بالشتک ها محکم و تیره، ناخن های قوی، خمیده و تیره رنگ هستند.


گام و حرکت خلفی

ژرمن شفرد سگی پر شتاب و سریع میباشد. اندامهای حرکتی این نژاد می بایست طول و زاویه متعادلی داشته باشند بطوریکه در زمان حرکت هیچ گونه تغییر محسوسی در سطح پشتی حیوان حاصل نشود.
وقتی اندامهای خلفی به سمت جلو حرکت میکنند اندامهای قدامی با فاصله مساوی از یکدیگر باز میشوند. هر گونه تمایل به افزایش زوایا در مفاصل اندامهای خلفی عامل کاهش قوام و قدرت تحمل و در نتیجه کاهش توانایی حیوان میگردد. تناسب صحیص و زاویه مناسب مفاصل عامل شکارگیری حرکات درست روی زمین بوده که در سرعت زیاد و گام صحیح و نهایتا حرکات روان و حرکت رو به جلوی درست تجلی می یابد.
وقتی سر به جلو کشیده میشود دم کمی بالا می آید و منجر به حرکتی سریع، راحت و یکنواخت میگردد. در این حالت بدن کمی خمیده شده و پیوستگی خط پشتی بدن از گوشها، بالای گردن، پشت تا نوک دم از دست میرود.


پوست
پوست به شکلی مناسب و بدون چین و چروک بدن را فرا گرفته است.


ساختار پوشش بدن :
ژرمن شفرد دارای پوششی دو لایه به صورت پوشش خارجی و پوشش زیرین آن است.پوشش خارجی می بایست تا حد ممکن متراکم، صاف، زمخت و سخت و چسبیده به بدن قرار گیرد و روی سر، داخل گوشها، جلوی پاها و روی پاها و روس ساق و پنجه ها را بپوشاند این موها کوتاه بوده و موهای کمی بلندتر و متراکم تر در نواحی گردن دیده میشود.موهای نواحی خلفی پاها بلندتر بوده و به سمت بخلق و مفاصل خرگوشی امتداد می یابند. این حالت موها در نواحی پشت رانها حالتی شبیه به یک شلوارک ایجاد میکند.


رنگ بدن

سیاه توام با قهوه ای مایل به قرمز، قهوه ای ، زرد با مشخصه های خاکستری کم رنگ، مشکی یک دست یا خاکستری یکدست، خاکستری با سایه های تیره تر که حالتی شبیه یک ماسک یا زین سیاده را نشان میدهد. مشخصه های کوچک سفید رنگ روی سینه و هم چنین رنگهای خیلی روشن تر در لایه درونی پوشش بدن که چندان جلب توجه ننمایند مجاز بوده ولی مطلوب نمیباشند بینی در تمامی رنگهای بدن میبایست سیاه باشد.
سگهایی که فاقد ماسک صورت بوده و چشمانی روشن دارند و دارای مشخه های سفید و روشن در سینه و نواحی داخلی بوده و ناخن هایی بی رنگ و انتهای دم قرمز رنگ دارند در گروه سگهای فاقد رنگدانه جای میگیرند. پوشش زیرین ( لایه داخلی موها) معمولا برنگ خاکستری روشن میباشد و رنگ سفید در این نژاد قابل قبول نمی باشد.


اندازه و وزن بدن
در سگهای نر : ارتفاع در جدوگاه 60-65 سانتی متر- وزن 30-40 کیلوگرم
در سگهای ماده : ارتفاع در جدوگاه 55-60 سانتی متر – ورن 22-32 کیلوگرم


نواحی و خطاها
هرگونه انحراف از نکات ذکر شده فوق را میبایست به عنوان یک نقص یا کمبود تلقی نموده و این نقص بطور جدی از نظر شدت و میزان مورد مطالعه قرار گرفته و اثرات آن روی سلامت و رفاه حیوان برآورده میشود.

نواقص جدی
هر گونه انحراف از خصوصیات نژادی توصیف شده که روی کارایی سگ اثر بگذارد.
نقص در گوشها : گوشهایی که از جوانب به پایین متمایل باشند، گوشهای کج، گوشهایی که به سمت داخل کشیده شده اند، گوشهایی که سفت و محکم نباشند.
فقدان شدید رنگدانه در بدن
فقدان شدید قوام عمومی بدن
اختلالات دندانی : هر گونه انحراف دندان ها از حالت قیچی و فرمول صحیح دندانی خطا محسوب میگردد.


نواقص منجر به حذف سگ :
سگهای عصبی ، تهاجمی یا خیلی خجالتی
خلق و خوی نا مناسب، اعصاب ضعیف و گاز گیر( مهاجم)
گوش و دم معیوب و ناقص
نقص عضو
فقدان دندانها : یک آسیای کوچک شماره 3 به اضافه یک دندان دیگر یا یک دندان آسیای کوچک شماره 4 ، یا یک دندان آسیای کوچک شماره 4، یا یک دندان آسیای بزرگ شماره 1 یا 2 و یا فقدان 3 دندان یا بیشتر.
سگهایی با اختلالات فک، فک طویل با طولی بیش از 2 میلی متر از حد استاندارد،فک کوتاه، مشخص بودن هر 12 دندان پیش.
بیش از یک سانتی متر اختلاف در قامت حیوان ( بلندتر یا کوتاه تر)
سگهای آلبینو ( زال)
رنگ سفید بدن – سگهای سفید _ حتی سگهای سفید با ناخن ها و چشم های سیاه.
پوشش خارجی طویل ( طویل، نرم، صاف نبودن پوشش بیرونی و داخلی ، موهای پر مانند روی گوشها و پاها، ساقها و دم پشمالو با توده های مو در زیر دم.
پوشش بلند ( موهای دراز، پوشش خارجی نرم بدون پوشش زیرین، بخصوص موهای متراکم در قسمت وسط پشت، موهای پر مانند روی گوشها ، ساقها و دم مو بلند).
هر سگی که به وضوح اختلالات رفتاری یا ساختاری نشان دهد فاقد کیفیت قلمداد میشود.
سگهای نر باید دارای دو بیضه ظاهرا طبیعی داخل کیسه بیضه باشند.

منبع : FCI|.Be
ترجمه : بهناز


ادامه دارد ....


The underlying connection was closed: An unexpected error occurred on a send.
نظرات کاربران
  • 1
    ممنون
  • 1
    Man asheghe sage zherman hast khodmm daram. ..kheyli kho bod
ثبت نظر
نام شما
ایمیل شما
نظر شما
ارسال به دوستان
نام شما
ایمیل شما
ایمیل گیرنده
توضیحات
کد امنیتی
کد CAPTCHA
کدی که در زیر نمایش داده شده است را وارد نمایید
کاربران با این تگها این مقاله را پیدا کرده اند :

بهترین

حمل

امریکایی

دانلود

توله

روی

بيماريهاي

كوچك

تغزيه

مناسب

شپهرد

کارایی

رفتار

معرفی

غذای

مشکی

غضروف

ماهیان

ده

بگیر

ساخته

خوراک

فیلم

برا

آلمان

سگهای

ايراني

گرگی

پرورش

بینایی

سالم

گوش

شپرد

هــــا

انتخاب

ش

لوازم

مقدار

قوی

انواع

غذا

اسامی

ميزان

تغذیه

جهت

‬I‪

عکسهای

لیست

تربیت

ماهه

مقاله

سینه

تربيت

قشنگ

مخصوص

تفاوت

دوبرمن

غربی

گوشهای

کامل

عالی

بدن

نژاد

داروهای

تعیین

خارجی

گیرنده

ژرمن

استانداردهای

میگذارند

شرقی

قیافه

مثل

جثه

خوشگل

خاص

دوماه

اموزش

غذاي

هاسکی

پرندگان

زرد

سفيد

نامگذاری

تیپ

میزان

گربه

pdf

نحوه

سخت

گذاشتن

استاندارد

سگه

آلماني

درشت

صورت

زیباترین

خوب

باحال

خارجي

بزرگی

مورد

کشور

تغذيه

مختلف

کیفیت

کله

کتاب

اصول

سفید

جانوران

عصبی

وسایل

نگهداري

نیاز

بیضه

رنگ

ترین

خوراك

زیبای

معنی

مشخصه

لازم

رفتارشناسی

خصوصیات

Default

خاکستری

نامی

؟

گله

برترین

گذاری

ی

درسگ

غذایی

نکات

من

نگهبانی

قشنگه

وضعیت

بیش

رایج

ایرانی

ماده

س

پشمالو

بـه

عكس

روش

زيبا

علت

.

دینگو

پیشنهاد

دختر

کوچک

نژادهای

بشناسيم

کجا

کودکی

است

بيماري

بیمار

پذیری

خانگی

FCI

سگ

ترورن

سگهاي

بـا

برنامه

نام

بیماریهای

بزرگ

سیاه

پنجه

نامهاي

پرشین

شناسی

نژادهاي

اسم

tabid

میباشد

هاى

شناخت

ون

چند

پسر

نگهبان

نگهداری

مریضی

نر

زیبا

روزانه

سگی

اندازه

نمایش

آموزش

سگها

گنده

ماسک

غذائی

خفن

3

جرمن

شفرد

ایران

غذاهای

بیماری

شناسایی

اصیل

براى

نامهای

عکس

حیوان

زيباترين

یکــــــ

پوشش

c

آلمانی

حیوانات

چیست

شیک

مشهور

المانی

اروپایی

dram film izle